In our focus
Back

Доброто кандидатско преживяване: Тайната съставка за бизнес успех

Кандидатското преживяване е елемент от процеса по подбор, за който все повече се говори. Но какво разбираме под добро преживяване, как го осигуряваме и защо то е важно не само от гледната точка на работодателската марка, а и за бизнес резултатите на всяка компания, поканихме да сподели Десислава Василева, Head of Marketing and Communication от екипа ни.  

Какво в същността си представлява кандидатското преживяване? 

Десислава: Преживяването на кандидатите обхваща начина, по който търсещите работа възприемат и реагират на процеса на наемане в дадена организация - от първоначалното търсене, през процеса на кандидатстване и интервютата до изпращане, приемане или отхвърляне на получената оферта до завършване на онбординг периода в компанията. Това обхваща всяка точка на контакт с компанията, включително взаимодействието със софтуера за набиране на персонал, комуникацията с рекрутърите и прозрачността на процеса на кандидатстване.   

Как кандидатът се чувства в цялостния процес влияе значително на работодателската марка, но влияе и на процента приети оферти, дългосрочното ангажиране на нови членове на екипа, както и формира първото впечатление какъв работен модел и морал, който може да се очаква в дадена организация.  

Отворихме темата за ползите, които доброто кандидатско преживяване носи за бизнеса - кои могат да бъдат откроени като  трите основни? 

Десислава: Определено повишеният процент на приети оферти е един от най-големите плюсове, които бизнесът отчита при оптимизирано кандидатско преживяване. Това е особено важно в отраслите, изправени пред недостиг на таланти, където кандидатите може да имат няколко предложения едновременно. А по-високият процент на приети предложение също така намалява необходимостта от повторни усилия и разходи за подбор за същата позиция. 

Подобряването на кандидатското изживяване също така може да намали и разходите за набиране на хора в дългосрочен план. По-гладкият и бърз процес помага за по-бързото запълване на позициите. Това от своя страна намалява разходите, свързани с продължителни свободни работни места, като например загубена производителност и повишено работно натоварване на други хора в екипа.   

Кандидатите, които се ангажират с компанията чрез добре разработен процес по привличане и подбор, се чувстват по-свързани и ангажирани с организацията, ако бъдат наети. Тази ранна ангажираност е от решаващо значение за създаване на условия за дългосрочно задържане и удовлетвореност на екипите.  

Кои са добрите практики, които могат да бъдат приложени, за да бъде подобрено кандидатското преживяване? 

Десислава: Първо и най-важно е процесът по кандидатстване да бъде възможно най-улеснен - тоест лесен, ясен и кратък. Твърде многото сложни стъпки могат да откажат потенциални кандидати още в началото. 

Когато вече сме получили доверието на кандидата и той е изпратил своята кандидатура е изключително важно да акцентираме върху ефективна комуникация - редовното актуализиране на информацията за статуса на кандидатурата и навременната и качествена обратна връзка след интервютата са от съществено значение. По този начин кандидатите се чувстват информирани и обгрижени, независимо от резултата.  

Част от ефективната комуникация включва и предоставянето на кандидатите на възможности да дадат обратна връзка. Така освен че можем да получим ценни идеи за подобряване на процесите, също показваме, че компанията е фокусирана върху надграждане и развитие на начините си на опериране.  

А в дигиталната ни реалност, използването на технологии може да подобри ефективността и да създаде по-гладко преживяване за кандидатите. Например автоматизираните системи за планиране на интервюта и изкуственият интелект за първоначална проверка на определени умения, като езикови познания например, могат да помогнат за по-ефективно управление на времето на кандидатите и за предлагането на повече гъвкавост.  

Прилагането на тези и други добри практики не само влияе положително на работодателската марка, но и подобрява HR метрики като Time-to-Hire и  разходите за назначение. А организациите, които приоритизират доброто кандидатско преживяване, се позиционират като предпочитани работодатели на конкурентния пазар на таланти, привличайки най-добрите кандидати, които от своя страна са магическата съставка за успеха на всеки бизнес. 

Друг блог

In our focus

Обратната връзка като инструмент за бизнес успех

През септември разгледахме още една важна тема във видеоподкаста ни HR Navigator: "Обратната връзка като инструмент за бизнес успех". В…
We asked the experts

Екипна динамика в дистанционния или хибриден работен модел - предизвикателства и решения

За предизвикателствата и добрите практики в различните модели на организация на работа поканихме за коментар Евелина Проданова, професионалист в…
Advices for candidates

Как да използваме даването и получаването на обратна връзка като инструмент за професионален успех

Даването и получаването на обратна връзка са ключови елементи за професионалното и личностното развитие в съвременната работна среда. Възприемането…
We asked the experts

Обратната връзка през погледа на един HR експерт

Обратната връзка подобрява мотивацията и ангажираността. Експертният коментар на Антония Щербанова, HR Expert, ще разкрие как да я използваме…
In our focus

Работа в България: Нов живот и нови възможности в София

В уютното фоайе на Hyatt Regency Sofia се срещнахме с Аля и Лия от Индонезия, дошли в България преди 6 месеца за нови възможности.
In our focus

Хибриден модел или работа от разстояние - кое ни прави щастливи?

В новия епизод на HR Navigator обсъждаме: "Хибриден модел или дистанционна работа - кое ни прави щастливи?" и как да създадем здрава…
In our focus

Завоя в тенденциите на пазара на труда - 30-ият Юбилеен Епизод на HR Navigator

През юли отпразнувахме 30-ия епизод на HR Navigator: "Завоя на тенденциите на пазара на труда" – за глобалните събития и иновациите в…
In our focus

Да разберем поколението Z и да се подготвим за поколението Alpha

Gen Z променя работната среда, а поколението Alpha скоро ще повлияе на корпоративната култура. Мария Динева от Assert International споделя повече.
We asked the experts

Предефиниране на лидерството: Какво очакват по-младите поколения от своите лидери?

Как младите поколения преосмислят лидерството? Милена Куманова от Nestle споделя за нуждата от менторство, откритост и уважение в „Попитахме…
loading-gif