We asked the experts
Back

Предефиниране на лидерството: Какво очакват по-младите поколения от своите лидери?

Как по-младите поколения преосмислят идеята за лидерство, преплитайки своите уникални нужди и очаквания с традиционните управленски подходи е все по-често разглеждан въпрос. В епоха, в която младежката култура диктува нови стандарти за работна среда, разнообразие и инклузивност, ръководителите са поставени пред изпитание да се адаптират и отговорят на нарастващата нужда от менторство, откритост и взаимно уважение. Повече по темата ни сподели Милена Куманова, HR Business Partner South East market в Nestle, която поканихме в рубриката ни „Попитахме Експертите“. 

 

1.По-младите колеги през нашия поглед 

Изключително вълнуваща е сегашната ситуация на пазара на труда, в която 4 различни поколения активно взаимодействат помежду си. Все по-голяма част от тях са млади хора, които относително скоро или съвсем скоро са се присъединили към работната сила. Те идват с нов мироглед, нов начин на работа и нови очаквания от работодателите. 

Определяни като digital native, младите поколения имат засилен интерес към новите технологии, адаптират се лесно към новостите, имат разностранни интереси и търсят разнообразие в работния си ден. Включването им в различни проекти дава възможност да се отговори на тези им очаквания. 

За младите поколения корпоративната култура трябва да отразява многообразието, справедливостта и приобщаването. За тях е важно да могат да изразят себе си свободно и да знаят, че ще бъдат приети такива, каквито са, и се чувстват приобщени в компанията. 

Важни за тях са социалните теми, свързани с проблемите на обществото. На преден план все повече излиза темата за психичното здраве. Всички програми, насочени към баланс между работа и личен живот, уелнес и подкрепа на психичното здраве, са високо ценени от младите колеги. Най-добре се ангажират с бизнеси, които вярват в устойчиви, социално отговорни практики – опазване на околната среда, дейности, свързани с рециклиране, залесяване и др.

 

2. Какви са очакванията им за лидерство?

Менторството се формира като един от предпочитаните стилове лидерство от младите таланти. Очакванията към ментора са да бъде ангажиран, да се интересува от мненията и предложенията на екипа. По-младите колеги оценяват ясна и директна комуникация, емпатия, възможността да изразят себе си свободно, да задават въпроси и да получат отговори, които са разбираеми и отговарят на техните нужди. За тях е важно да им се предостави възможност да се приспособят към корпоративната и мултикултурна среда със собствено темпо, да усещат уважението на останалите колеги, да получават подкрепа от ментора и колегите през периода на интеграция в работната среда. 

Въпреки че не свързват лесно професията с личната си идентичност, те искат да водят открити разговори с ръководството и колегите си относно личните си ценности. Повечето колеги предпочитат видео разговори, срещи 1:1 и социални дейности, които изграждат по-силни междуличностни отношения. 

Все по-актуална е и темата за така наречения reverse mentoring (обратно менторство), в която младите колеги влизат в ролята на ментори по теми, които силно ги вълнуват и в които имат изградена експертиза, която може да липсва в колегите с повече опит. В повечето случаи тези менторски отношения са неформални. 

 

3. Какво прави Нестле за младите таланти?

Когато правят избор на работодател, сред ТОП 5 важни фактора за младите хора се нареждат придобиване на знания и умения и гъвкав модел на работа. 

Нестле се адаптира към реалността на дистанционнaтa работа и разширява 

възможностите  за работа от разстояние за служителите чрез въвеждане на „Хибриден“ модел на работа, който съчетава гъвкавостта на работата от разстояние и предимството за съвместна и иновативна работа присъствено от офиса, социализация/нетуъркинг, изграждане на екипен дух и поддържане на корпоративна култура. Въвеждането на новия модел улеснява балансирането на лични и професионални ангажименти, помага да откликнем и на нуждите на по-младото поколение за по-голяма гъвкавост, привличайки и задържайки ги в компанията.

 

По отношение на другия елемент – придобиване на знания и умения:

В Нестле вярваме, че общностите не биха могли да просперират, ако не предлагат бъдеще за младите поколения. Целта на „Нестле се нуждае от младите”  и на другите програми на компанията е да осигурим устойчивост на нашите усилия, насочени към бъдещите поколения.

„Нестле се нуждае от младите“ e първата цялостна глобална инициатива за младежка заетост, която стимулира, укрепва и развива работоспособността на младите. Тя е един от механизмите, който свързва бизнеса и образованието.

От стартирането на „Нестле се нуждае от младите“ в България, от 2014 г. досега, над 11 000 млади хора са подкрепени в техния професионален път чрез повече от 600 стажантски програми и практики. 

От години нашата компания се застъпва за навременно и качествено образование и инвестира в концепцията за учене през целия живот. Доказателство за това е, че 20% от служителите ни са под 35 години и половината от тях са в компанията между 3 и 15 години. 

За четвърта поредна година Нестле Югоизточен пазар, част от който е и Нестле България, през месец Юли ще проведе лятната си стажантска програма „Nestlé Summer’s Cool”, насочена към дипломирани студенти, студенти в магистърски програми и тези, които скоро са завършили обучението си. По време на едномесечната онлайн стажантска програма, в която освен допълнителен доход, участниците имат възможност да придобият опит, знания и практически умения в областта на съвременния бизнес. 

Тази година 85 студента от пет държави в региона (България, Румъния, Сърбия, Хърватска, Украйна) ще имат възможност да получат знания от реалния бизнес свят, а от България ще имаме 15 участника. Опитът ни от тази програма доказва, че по-младите поколения са в състояние да отговорят на бизнес предизвикателствата, че те са лидерите и новаторите на бъдещето. Необходимо е да инвестираме в тяхното образование, да ги подготвим за предизвикателствата в работата и да насочим креативността, продуктивността и мотивацията им по най-добрия начин. 

С подкрепата на над 40 експерта от Нестле, стажантите се обучават и взимат участие в разработване на казуси и лекции по ключови въпроси на съвременния бизнес свят, включително маркетинг, продажби, финанси, връзки с обществеността, логистика, предлагане и търсене. С цел обмяна на опит, развитие на социална и емоционална интелигентност, критично мислене, лидерски качества и комуникационни умения, участниците в програмата „Nestle Summer’s Cool“  си сътрудничат в международна среда и преминават през уникално мултикултурно бизнес преживяване.

 

Все повече младите поколения навлизат на пазара на труда и тяхната роля ще бъде все по-осезаема през следващите няколко години. Адаптирането на и към техните очаквания ще бъде основна задача на работодателите и преките им ръководители. Именно за това е важно да се запитаме, какво е важно за тях, какво ги мотивира и задържа, как да управляваме техните очаквания и как да им помогнем да изградят своята кариера.

Друг блог

In our focus

Обратната връзка като инструмент за бизнес успех

През септември разгледахме още една важна тема във видеоподкаста ни HR Navigator: "Обратната връзка като инструмент за бизнес успех". В…
We asked the experts

Екипна динамика в дистанционния или хибриден работен модел - предизвикателства и решения

За предизвикателствата и добрите практики в различните модели на организация на работа поканихме за коментар Евелина Проданова, професионалист в…
Advices for candidates

Как да използваме даването и получаването на обратна връзка като инструмент за професионален успех

Даването и получаването на обратна връзка са ключови елементи за професионалното и личностното развитие в съвременната работна среда. Възприемането…
We asked the experts

Обратната връзка през погледа на един HR експерт

Обратната връзка подобрява мотивацията и ангажираността. Експертният коментар на Антония Щербанова, HR Expert, ще разкрие как да я използваме…
In our focus

Работа в България: Нов живот и нови възможности в София

В уютното фоайе на Hyatt Regency Sofia се срещнахме с Аля и Лия от Индонезия, дошли в България преди 6 месеца за нови възможности.
In our focus

Хибриден модел или работа от разстояние - кое ни прави щастливи?

В новия епизод на HR Navigator обсъждаме: "Хибриден модел или дистанционна работа - кое ни прави щастливи?" и как да създадем здрава…
In our focus

Завоя в тенденциите на пазара на труда - 30-ият Юбилеен Епизод на HR Navigator

През юли отпразнувахме 30-ия епизод на HR Navigator: "Завоя на тенденциите на пазара на труда" – за глобалните събития и иновациите в…
In our focus

Да разберем поколението Z и да се подготвим за поколението Alpha

Gen Z променя работната среда, а поколението Alpha скоро ще повлияе на корпоративната култура. Мария Динева от Assert International споделя повече.
Advices for candidates

Дигиталните навици на Gen Z и как те носят професионални предимства

Месец юни посвещаваме на новите поколения. Ралица Динева, Recruitment Consultant, споделя за дигиталните навици на Gen Z и техните предимства.
loading-gif